Flick-fantasi

 

Det är lite som en flickas fantasi till en början. Fyra flickor, barndomsvänner, som bildar en grupp, klubb, ett gäng; ya-ya flickorna, sedan håller de fast vid det här gänget hela livet. Nu är de gamla, någon måste andas genom syrgasmask, en är alkoholist och en är numera nykterist. Men de är fortfarande bästa vänner, deras vänskap är vikigast av allt. Deras män är bifigurer, som mest finns där för att möjliggöra de fyra vännernas gemensamma graviditeter. Efter ett tag ebbar känslan av att detta är en trevlig flick-dröm ut. Livet infinner sig, och boken går igenom allvarliga faser. Den är lättläst, trevlig och gripande i stunder. Jag älskar miljöerna, fascineras av dessa överklassflickors fasoner. Boken är bra sommarläsning.

Det finns en filmatisering av boken, som vanligt är det mycket som är annorlunda. En elefant i boken är ett flygplan i filmen, småsaker ändras, men även hela händelseförlopp förändras. Grundstommen finns kvar, känslan som jag fick i boken fångas rätt så bra. Men det går inte att få ned en hel bok i en film. Boken är bättre. Trots det är filmen helt okej, jag skrattar gråter lite, och finner den intressant.

Titel: Ya-ya flickornas gudomliga hemligheter
Författare; Rebecca Wells

-Einar




Sagt
Postat av: Sture

Åh, jag har bara sett filmen och gillar den. Men mamma säger (och mammor har ju aaalltid rätt :P) att jag borde läsa boken också. Så när du säger det så kanske jag verkligen borde det!

2010-07-08 @ 10:26:45

Vad tänker du?

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail: (publiceras ej)

URL/Din blogg:

Tanke:

Trackback
RSS 2.0