Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap


Sommaren hittills bästa bok. Jag har en vurm för böcker som lär mig saker jag inte visste. Helst om andra världskriget. Gärna om de platser som inte vanligtvis ligger i fokus när detta krig återberättas.

Boken kretsar kring den tyska ockupationen av ön Guernsey i Engelska kanalen. Hur levde människorna under och efter ockupationen? Hur påverkades de och hur klarade de sig? Fina relationer skapas och förstärks trots kriget.


Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap är uppbyggd genom brevväxlingar. Trodde det skulle vara störande, men efter några sidor tänker man knappt på det. Jag får känslan av att jag lär känna öborna och boken får mig att vilja resa till Guernsey.

 

Läs den!



Titel: Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap
Författare: Mary Anne Shaffer

/Sture

Sagt
Postat av: H:et

Låter absolut läsvärt! Kul titel också ;) Denna står redan på min lista till biblioteket nästa gång.

2010-07-21 @ 10:44:59
Postat av: Sture

Vad glad jag blir, tycker verkligen att du ska läsa den!

2010-07-21 @ 16:57:01

Vad tänker du?

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail: (publiceras ej)

URL/Din blogg:

Tanke:

Trackback
RSS 2.0