Läsa med P1






Det var ett styvt jobb att ta sig igenom den nästan 900 sidor tjocka pocketboken innehållande Cora Sandels snart 80år gamla romantrilogi Alberte. Jag har egentligen väldigt svårt för tjocka böcker, inte det att boken är lång, utan själva formatet på boken, den blir så ohanterlig.

För ett tag sedan hörde jag bokcirkeln i P1, de läste just då Alberte, därför beslöt jag mig för att läsa tillsammans med Bokcirkeln. Efter varje halva bok jag läst lyssnade jag med glädje till hur Anna Hallberg, Agneta Klingspor och Leif GW Persson diskuterade Alberte. Det var underbart! Just när man läst någon har man ofta ett stort behov av att tala om det, problemet är ju det, att ingen annan läst just det du läst , just nu. Så att gå in på P1:s hemsida, ladda ned radioprogrammen och lyssna, var ett otroligt nöje. Min upplevelse av boken steg enormt. Att läsa med bokcirkeln det kommer jag absolut göra om!

Romanen Alberte, kan jag med rekommendera, men läs med bokcirkeln, för det är en lång resa. Boken är rätt frustrerande. Texten är delvis väldigt sparsam, delvis väldigt filmisk och beskrivande. Det är fascinerande att en så pass gammal roman kan hålla än idag!


-Einar

Sagt
Postat av: Sture

Härligt! Alberte ligger på min väntlista, så därför läser jag inte riktigt det här inlägget. Saken är väl bara den att jag hela tiden flyttar ner den i turordning...

2010-08-01 @ 11:10:15
URL: http://stinaf.blogg.se/

Vad tänker du?

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail: (publiceras ej)

URL/Din blogg:

Tanke:

Trackback
RSS 2.0