Vad lockar med fake-vampyrer?

Tillbaka från internetmörkret i utlandet. Många läsupplevelser rikare.

Nöden hade ingen lag efter en och en halv vecka så jag köpte Sthephenie Meyers New moon och Eclipse. Gjorde ett tappert försök att läsa den första boken, Om jag kunde tala i den fyra böcker långa Twilight-serien förra året när min korridorare inte kunde släppa dem och lyriskt pratade om dem hela tiden. Jag övergav den efter mindre än halva för jag stod inte ut. Desamma gällde de nya böckerna med skillnaden att nu hoppar jag bara över de sliskiga partierna istället för jag vill verkligen veta vad som lockar så många... 



Vad lockar i dessa händelselösa, platta böcker om fake-vampyrer med oändliga långa sliskiga b-kärleksförklaringar? Det är ju aldrig någon riktig fara eller sug i dem. De är sega.   
Kan nån tala om det för mig?

Tills vidare spyr jag vidare på dem...

H:et

Sagt
Postat av: Sture

Jag hoppas för det första att du läste dem på engelska.



Självklart kan jag inte tala om för dig varför inte du gillar dem. Jag tycker de (förutom vissa moralkakor) är bra ungdomsböcker; drömmar som blir sanna, leken med elden och omöjlig kärlek.



Jag tror inte att man kan, som vuxen, gå in och förvänta sig sitt livs läsupplevelse när man läser böcker för tonåringar. Däremot tycker jag att det är få författare förunnat att lyckas skriva en bok med sådant enkelt språk som ändå har en talande historia.



Jag tror det är därför många gillar serien: Språket är inte präktigt utan är skrivet på ett tilltalande sätt för sin ålderskategori. Och det handlar om en vardaglig tjej som stöter på ovardagliga saker - Bella Swan kan vara vilken tonårstjej som helst.



Dessutom handlar det ju också ofta om förväntningar. Jag började läsa i tron om att de skulle vara pissböcker och därför tyckte jag att de var helt okej. Du kanske trodde att de skulle vara världsomvälvande och då blir det ju lätt lite avtänt.



Men du, använd gärna signatur vettja :) Fortsatt fin sommar!

2010-07-02 @ 16:01:43
Postat av: Einar

Vad är det med dessa vampyrer överhuvudtaget?

Personligen skulle jag gissa att dessa böcker inte är så populära endast för att det är vampyrer i dem, men att det ger böckerna en viss spänning. Nu ska jag inte utala mig om böckerna eftersom jag inte läst dem, dock sett de två första filmerna, ettan; tummen upp, tvåan; vad är det för skit??



Men nu när vampyrer ändå tagits upp som samtalsämne, så måste jag pusta och stöna lite över dem. Varför har vampyrer blivit så ohyggligt populära? Då framförallt i dumburks-formen? Jag har sett ett flertal bra vampyrserier, Beaing human (åh, vilken bra serie, se första sesongen!!), true blood... Men nu klarar jag inte av fler unga (oskuldsfulla) töser som blir förälskade i mörka, mystiska vampyrer (som i true blood, vampire diaries och twilight ). Please, ge mig något nytt!

2010-07-05 @ 15:09:49
Postat av: Sture

Så sant så! Det är vampyrer överallt.



Håller också med om att vampyrer kan vara en bra extra spännande krydda, men när det är ö-v-e-r-a-l-l-t blir det till slut inte spännande.



Men trender förstår man sig aldrig på. Läste någonstans att änglar snart tar över vampyrerna i bok-, tv- och filmvärden.

2010-07-05 @ 18:35:56
Postat av: Sture

Läste precis att en parodifilm med namn "Vampires Suck" kommer till hösten.

Är inget fan av Hollywoodinspelade parodier men ger ändå tummen upp för någon MÅSTE driva med spektaklet snart!

2010-07-09 @ 11:45:23

Vad tänker du?

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mail: (publiceras ej)

URL/Din blogg:

Tanke:

Trackback
RSS 2.0